måndag 24 december 2012



Dagdrömmaren

"Jag älskar mitt arbete med en vanvettig lidelse som kan förefalla pervers, alldeles som en asket älskar tagelskjortan som skaver mot hans kropp. Ibland när huvudet är tomt, när jag inte kan ge uttryck för vad jag känner, när jag märker att jag inte skrivit en enda mening utan bara klottrar sida upp och sida ner - då sjunker jag ner i min bädd och ligger förtvivlad i " förtvivlans träsk".
   Jag hatar mig själv och förebrår mig för det ursinniga högmod som kommer mig att längta efter det som bara är dagdrömmar.
   En kvart senare måste jag stiga upp och ta fram en näsduk, tårarna strömmade ner för kinderna. Medan jag skrev hade jag blivit rörd till tårar, jag rycktes ed av de känslor som jag väckt till liv, jag var lycklig över att ha funnit det rätta sätet att uttrycka dem."
                                                                                         Gustave Flaubert 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar