tisdag 11 december 2012



Dialekten

Dåoli (duktig, rejäl), passli (hygglig), bossi (ståtlig) och grannväädri (vackert väder) - se där, vilka vackra och genomsensuella östsvenska ord! Och det finns flera, jag använder dem varje dag, för jag talar min Pedesi & Nykabi-dialekt hela dagarna. Jag går till banken, köper mjölk i butiken, lånar böcker på biblioteket, tankar bensin - allt på dialekt. Speciellt vurmar jag för de österbottniska sch-ljuden.
   Kanske har det med åldern att göra, detta med att värdesätta, att inse att man hör hemma, lite mer på ett ställe än ett annat, trots allt tala om frihet och att "my home is where I lay my hat". Det finns inget språk i hela världen som jag finner så uttrycksfullt som min dialekt, det må vara få ord i den dialektala vokabulären, men de är innehållsrika som hologram, de har mycket "kropp" som man skulle säga i vin- och whiskeyprovningssammanhang. Och detta blir högst påtaligt ju längre man visas i något annat språk, något annat landskap, land.
   Inget språk står mig så nära som min dialekt, vilken på intet sätt är museial. Fortfarande talas dialekterna i de gamla svenskbygderna i Österbotten, dialekter med förvånansvärt månghundraåriga djupa rötter. För mig blir allt annat yta, tillrättalagt och påklistrat - jag har alltid lingvistiska fantomsmärtor när jag befinner mig i Helsingfors och Stockholm, städerna må vara vackra och ligga vid vatten precis som mitt gamla Österbotten, men den sista dimensionen saknas. Danskans bondska motsvarighet till det jag för enkelhetens skull i detta sammanhang kallar för den österbottniska dialekten; "jyskan", har alla likheter med österbottniskan, den är bred, provinsiell och gör väsen av sig - på ett bra sätt.

Men tack för en spännande kolumn i dagens Österbottens Tidningen, Sofie Stara! Men inte är det väl riktigt så illa, att dialekten är bara brutal!? Det är väl naturligt att om man haft lyckan att växa upp med en dialekt har man ett mycket hudnära språk.

Dialekten må vara karg och mustig, vid första anblicken, när man varit bortifrån den ett tag, men den äger en äkthet som inte finns någon annan stans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar