onsdag 5 december 2012



Här sitter jag och är filosofiskt ofilosofisk. 

Allstå jag försöker dra mig till minnes var & hur - allt började. Tror det börjde med en kappsäck böcker på min mormors vind. Eller så med att jag som tre, fyraåring brukade korsförhöra min pappa, när han kom hem från jobbet, om hans arbete som elektriker på pappersfabriken i Jakobstad, fabriken som förr hette Schaumans - och luktade ruttna ägg och svavel, pga processen med att göra papper. Tror faktiskt att mitt liv i poesins tjänst började den dagen jag blev insmugglad till Schaumans pappersfabrik, gömd under en filt på golvet i baksätet på en Renault 8, för att med egna ögon få se vart min pappa försvann varje dag. Man måste nämligen vara 18 år fyllda för att få vistas på fabriksområdet, tror jag var i femårsåldern. Just precis nu inser jag att jag har haft ett livslångt intresse för papper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar