måndag 28 januari 2013

Schneekranich Grus leucogeranus 090501 We 147.JPG

"Jag sitter i helikoptern och tjurar och sympatiserar passionerat med snötranans väldiga revirbehov. Fem kilometer till följande artfrände, det låter lagom. En verklig åskådningsundervisning, detta, i snötranans häckningsvanor. I denna fullständigt oframkomliga trakt, i denna totala ödslighet, kan man spekulera om varför en art, som har ytters få fiender på sitt häckningsområde, bara kan vidmakthålla en så minimal population. Vad är det i fågelns häckningsbiologi som kräver detta enorma revir? [...] Som så många gånger förr önskar jag att jag var en vadare som kunde skria högt och flyga min väg när någon kommit mig för nära."

Ulla-Lena Lundberg, Sibirien - ett självporträtt med vingar, 1993.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar