måndag 28 januari 2013


För inte så länge sedan fick jag frågan vad jag skulle vilja göra om jag fick önska precis vad jag ville. Då svarade jag, lite till min egen förvåning, att jag skulle vilja vara en ängel, i himlen. Kom ett par veckor efteråt att tänka på att jag faktiskt som barn önskat mig vingar. Det var min allra högsta önskan, alla kategorier. Tjata jämt på min morfar att han skulle göra vingar åt mig - trodde att min snälla och kloka morfar kunde göra allt - han byggde ju bevisligen segelbåtar, lekstugor, växthus, körde traktor, Moskovitz och skördetröska, gjorde pilbåge och pilar åt mig, och hjälpte mig att bygga koja. Jag var bergsäker på att han nog i en handvändning kunde göra ett par vingar också. Men han svara alltid undvikande på min fråga om när han skulle göra de där vingarna - han ville uppenbarligen inte göra mig besviken - att vi får se i morgon, då jag har mera tid.
   Ja, jag skulle vilja ha änglahår, vita vingar och nattskjorta, spela på harpa och sjunga vackra sånger och fladdra omkring bland ulliga moln, för alltid. Nu har jag kommit på att det egentligen är vad jag gjort hela livet - jag har ju försökt skriva så vackra dikter det bara går, försökt sprida harmoni och ljus omkring mig, efter bästa förmåga svävat omkring i livet, ett par decimeter ovanför markytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar