fredag 30 november 2012



"Kajerna i Paris har aldrig förändrats, det vill säga  de ser annorlunda ut men det liv som utspelar sig där är alltid detsamma. Det var  först förra året som jag verkligen lärde känna dem, jag hade ställt bilen i ett garage nedanför Notre Dame och varje morgon och kväll gick jag längs kajerna fram och tillbaka. Jag upptäckte att om jag gick där nere vid vattnet kunde jag släppa hundarna lösa för vi korsade inga gator där och sedan upptäckte jag att livet där nere var väldigt behagligt, det är en av de saker som karakteriserar fransmännen, stad och landsbygd att landsbygd och stad inte är skilda åt. Alla i staden har släktingar på landet alla statsanställda alla poliser alla poliser alla arbetare av alla de slag, ja praktiskt taget alla till och med butiksinnehavarna räknar faktiskt med att i slutändan dra sig tillbaka till landet, det är där man ofrånkomligen bor när man inte längre måste arbeta för att försörja sig, när man har fått sin pension när man har sparat ihop en slant och man odlar grönsaker och bygger ett litet hus [...]"

Gertrude Stein, Paris Frankrike 1940/2009



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar