torsdag 29 november 2012

Brev till Richard Woodhouse
den 27 oktober 1818

" [...] En poet är det mest opoetiska som finns; ty han saknar Identitet - han är ständigt beredd att uppgå i någon annan Kropp - Solen, Månen, Havet och Män och Kvinnor som är ingivelsens skapelser är poetiska och är iklädda någon oföränderlig egenskap - poeten har ingen; ingen identitet - han är förvisso den mest opoetiska av alla Guds skapelser.[...] När jag är med andra människor i ett rum och för en gångs skull inte fast i mina spekulationer över min egen hjärnas skapelser, är det inte jag själv som går hem till mig själv: utan alla de andra människornas identitet tvingas undan för undan på mig tills jag snart är utplånad [...] jag är helt övertygad om att jag måste skriva enbart med utgångspunkt till min längtan efter Skönheten och min kärlek till den [...] Men kanske kommer inte heller det jag nu säger från mig själv, utan från någon rollgestalt i vars själ jag nu lever..."
Hälsningar, John Keats 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar